JotexDK
Kurv

Generelle vilkår

Generelt

Hjemmesiden www.jotex.dk stilles til rådighed af Jotex AB (Ellos Denmark A/S). Med udtrykkene ”vi”, ”vore”, ”vores” og ”os” nedenfor menes Jotex.

For at kunne registrere en brugerkonto "Mine Sider" hos os, købe produkt(er) via vores hjemmeside skal du være 18 år. Hvis du er under 18 år, skal du have forældres/værges godkendelse.

Ved køb af produkt(er) fra vores sortiment, registrering af brugerkonto "Mine Sider" hos os, bestilling af vores kataloger, brug af nogle af vores ydelser på vores hjemmeside og/eller brug af nogle af vores mobiltelefonapplikationer skal du samtidig aktivt godkende vores til enhver tid gældende Generelle vilkår og dermed bekræfte, at de oplysninger du giver om dig selv er korrekte.

Vi har ret til at ændre disse Generelle vilkår, og de eventuelle ændringer, vi foretager, træder i kraft når de er gjort tilgængelige på vores hjemmeside.

Virksomhedsinfo

Telefon:
70 13 02 02

Åbningstider:
Mandag til fredag: 7:30 - 18:00
Lørdag, søndag og helligdage: 9:00 - 17:00

Postadresse (ikke til returvarer):
Jotex AB (Ellos Denmark A/S), Postboks 150, 6400 Sønderborg

Adresse til returnering af varer:
Jotex AB, SE-504 83 Borås, Sverige

CVR/SE-nr.:
24927814

E-mailadresse:
service@jotex.dk
(Vi besvarer normalt din mail inden for 24 timer på hverdage, men ved travlhed kan der dog gå op til maksimalt 48 timer, se i øvrigt under Support og tilgængelighed).

Priser

Alle priser er inkluderet 25% moms.

Våra avgifter för närvarande

Ekspeditionsgebyr ved afhentning 49 kr
Ekspeditionsgebyr ved bestilt levering 59 kr
Hjemkørsel af større og tungere varer Ekspeditionsgebyr 49 kr + 10 kr hjemkørsel
Returfragt 39 kr
Express24-tillæg 69 kr
Uafhentet pakke 49,90 kr
Ekstra gebyr for normal postpakke under 20 kg til Grønland og Færøerne 450 kr

Betalingsmåde

Kort – betal direkte i kassen på jotex.dk

Du betaler med dit kreditkort direkte i kassen på www.jotex.dk. Vi accepterer nordiske VISA og Mastercard (Dankort kun som VISA/Dankort). Vi opkræver p.t. ikke kreditkortgebyr. Betalingen hæves på dit kort, når din ordre afsendes. Ved en eventuel returnering sker tilbagebetalingen til dit kreditkort. Vi krypterer alle transaktioner for en sikker betaling. Vil du vide mere om sikkerheden ved kortbetaling, kan du læse mere om kryptering under Teknisk information. Ved betaling med kort er du omfattet af indsigelsesordningen for betaling med kreditkort.

Fortrydelsesret

Du har som forbruger 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os. Du har med enkelte undtagelser ret til at åbne emballagen og prøve den vare du har købt.

Fortrydelsesretten gælder stort set alt i katalogerne og på vores hjemmeside www.jotex.dk. Fortrydelsesretten gælder dog ikke for specialtilpassede varer.

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag du har modtaget din vare, eller får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis.

Du skal inden 14 dage fra modtagelse give os meddelelse om, at du har fortrudt dit køb, enten ved mail til customerservice@jotex.dkeller telefon 70 13 02 02 eller ved at benytte standardfortrydelsesformularen. I din meddelelse skal du gøre os tydeligt opmærksom på, at du ønsker at benytte din fortrydelsesret. For at benytte din fortrydelsesret, udfylder du retursedlen som følger med dine varer og oplyser hvad du returnerer. Benyt returetiketten “Postnord Return Drop Off” som sidder på følgesedlen. Vi beder dig om at du returnerer dine varer i originalemballage som postpakke.

Du skal sende din ordre retur til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Du er ansvarlig for varen indtil vi har modtaget den.

Du kan ikke fortryde ved blot at nægte modtagelse af varen uden samtidig at give os tydelig meddelelse om dette.

Ved returnering tillægges et gebyr for returfragt som p.t. er 39 kr. Returfragten debiteres uanset pakkens størrelse eller antal artikler.

Vælger du at returnere hele din ordre, tilbagebetaler vi det, du har betalt inklusive evt. ekspeditionsgebyr for normal postpakke. Leveringsomkostninger som overstiger ekspeditionsgebyret for normal postpakke og som afhænger af dit valg af leveringsmåde tilbagebetales ikke.

Vælger du at returnere en del af din ordre, tilbagebetaler vi ikke eventuelle gebyrer for Express24 og fragt. Dette skyldes, at gebyrerne er de samme uanset hvor mange varer du har bestilt.

Hvis du skal returnere varen, skal den sendes til den adresse, der er angivet på returetiketten på retursedlen som følger med forsendelsen: Jotex AB, SE-504 83 Borås, Sverige. Se mere under rubrikken ”Bytte & Retur”. Gem altid følgesedlen/returfragtsedlen til returen er afklaret.

Tilbagebetaling sker hurtigst muligt og senest inden for 14 dage fra vi har modtaget din besked om at du vil benytte din fortrydelsesret, vi skal dog først have modtaget varen og kontrolleret, at der ikke er sket en værdiforringelse. Bemærk at det er dig der skal betale returfragten. Hvis du har brugt varen på en måde som forringer varens salgsværdi, fratrækker vi et beløb der modsvarer denne værdiforringelse.

Gælder din retur en større eller tungere vare, som er leveret med fragtmand, skal du rekvirere en fragtmand og betale fragtmanden for returforsendelsen. Evt. kan du rekvirere en hos Jotex Kundeservice. Fragtprisen/transportudgiften beregnes efter varens vægt, jvf. prisliste. Vi tilbagebetaler købesummen samt den fragt du har betalt i forbindelse med leveringen af varen samt eventuelle kortgebyrer. Såfremt der er købt flere varer, og der kun returneres nogle af disse, tilbagebetales fragten for leveringen ikke.

Bemærk: Du skal selv stå for returfragten. Når Jotex har modtaget varen retur og kontrolleret, at den lever op til reglerne for fortrydelse, bliver købsbeløbet overført til dig.

Varens stand, når du sender den retur. Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Du kan med andre ord prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik, men du må ikke tage den i egentlig brug.

Hvis varen er prøvet udover hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.

Hvis en vare skal returneres uden værdiforringelse skal den som udgangspunkt være ubrugt, i ubeskadiget stand og have alle mærker og etiketter siddende. Hvis varen kom i en indpakning skal denne ligeledes følge med i returen, hvis du vil være sikker på at få alle dine penge retur.

Har du spørgsmål vedrørende din fortrydelsesret, kan du kontakte os på telefonnummer 70 13 02 02 eller e-mail service@jotex.dk.

Transportudgift af varer med vægt over 20 kg, se eksempler i ovenstående prisliste.

Bytte/Reklamation/Uafhentet pakke

Ved bytte, reklamation eller retur, står du for transportrisikoen. Gem altid følgesedlen/returetiketten indtil returen er afklaret. Har du ønsket at bytte en vare i forbindelse med din retur. Ved bytte, reklamation eller retur, står du for transportrisikoen. Gem altid følgesedlen/returetiketten indtil returen er afklaret. Har du ønsket at bytte en vare i forbindelse med din retur bestil varen igen via jotex.dk.

Bytte

Hvis du vil skifte til en ny vare, kan du bestille den via jotex.dk. Er varen beskadiget, fejlbehæftet eller fejlekspederet, betaler vi returfragten.

Reklamation

Købelovens mangelsregler kan finde anvendelse på varekøb.

Når du handler hos Jotex, har du selvfølgelig 24 måneders reklamationsret. Det betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Det er selvfølgelig et krav, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd. Hvis du modtager en vare, der er fejl på, bedes du så hurtigt som muligt kontakte os på telefonnummer 70 13 02 02 eller via e-mail service@jotex.dk. Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget manglen ved varen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

Hvis du, efter at have været i kontakt med os, skal returnere varen, skal den sendes til den adresse, der er angivet på retursedlen som fulgte med forsendelsen: Jotex AB, SE-504 83 Borås, Sverige. Se mere under rubrikken ”Sådan returnerer du” nedenfor.

Når vi har modtaget den vare, som du ønsker at reklamere over, vil vi tage stilling til, om der er tale om en fejl på varen. Hvis der er tale om en fejl, vil vi refundere det betalte beløb så hurtigt som muligt og senest 14 dage efter modtagelsen af varen. Beløbet tilbageføres til dit kreditkort i løbet af 3-5 bankdage afhængig af ekspeditionstiden hos din bank/kortudsteder.

Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav eller lignende. Husk at varen altid skal sendes tilbage i forsvarlig emballage, og få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.

Uafhentet pakke

Vi opkræver et beløb for forsendelser som ikke er afhentet, som ikke overstiger de faktiske omkostninger for returfragt, jvf. ovenstående prisliste.

Sådan returnerer du

For at returnere en forsendelse skal du udfylde den returseddel, der kom sammen med din bestilling. For at returnere en forsendelse skal du udfylde den returseddel, der kom sammen med din bestilling. Endvidere skal du benytte returetiketten.

Du betaler kun 39 kr. for at returnere, når du benytter den fortrykte returetiket. Har vi fejlekspederet, står vi for returfragten.

Pak din returforsendelse godt ind – og husk at vedlægge retursedlen. Klik her for at læse og se trin-for-trin hvordan du returnerer via vores hjemmeside.

Tilbagebetaling

Beløbet tilbageføres til dit kreditkort i løbet af 3-5 bankdage afhængig af ekspeditionstiden hos din bank/kortudsteder.

Levering

For detaljeret information om leveringsmåde, leveringstid etc., se følgende link.

Grønland og Færøerne:

Priserne i vore kataloger er pålagt merværdiafgift (MOMS), der skal svares i Danmark. Derfor kan vi sælge de udbudte varer til dig med et fradrag, der p.t. andrager (momsandelen) 20% af priserne (der tages forbehold for evt. momsændringer). Der tillægges ekstra ekspeditionsgebyr*) i overensstemmelse med vores til enhver tid gældende gebyrer, jvf. ovenstående prisliste.

Bemærk! Vi leverer ikke speditionsvarer samt glas og porcelæn til Grønland og Færøerne.

*) gælder pakker, der ikke vejer over 20 kg og med maksimummål: længde 150 cm og længde + omkreds = 300 cm.

Leveringsmåder

Der findes fire forskellige leveringsmåder, se nedenfor.

Normalt har du varerne i løbet af en uge efter vi har noteret din bestilling. Varer der vejer op til 20 kg sendes normalt som postpakke, der kan afhentes på posthus/pakkeboks* eller mod tillæg leveres på din adresse. Der tillægges ét ekspeditionsgebyr pr. bestilling, jvf. ovenstående prisliste. Fordeles en bestilling i flere leverancer debiteres ekspeditionsgebyret kun én gang.

Postpakke – til afhentning

Ved levering som postpakke afhentes pakken på posthuset eller valgt pakkeboks*. Ekspeditionsgebyr 49 kr. Du kan få besked via SMS eller brev, når din pakke er kommet frem til dit udleveringssted. * Pakker i pakkeboks kan måle op til 60x37x35cm (LxBxH)

Postpakke – leveret på adressen

Du kan vælge at få en normal postpakke leveret på din adresse. Ekspeditionsgebyr ved bestilt levering 59 kr. Er du ikke hjemme, eftersendes pakken og den kan hentes på posthuset eller pakkeboks den følgende dag. Du kan lave en aftale med PostNord om levering af dine pakker på et aftalt sted på din adresse, Modtagerflex. Du behøver altså ikke være hjemme for at modtage en forsendelse på din adresse.

Express24

Med Express24, som altid skal afhentes på posthuset eller pakkeboks, får du mod en tillægspris, der fremgår af ovenstående prisliste, ekstra hurtig levering af en normal postpakke. Bestil inden kl. 12.00, mandag-fredag, samt søndag inden kl. 12.00 og du får din pakke næste hverdag (til Bornholm og mindre øer tager det en ekstra hverdag). Bestiller du på andre tidspunkter, får du din pakke inden for 48 timer (Bornholm og mindre øer inden for 72 timer). Express24 gælder alle produkter, hvor valgmuligheden gives. Ved levering med Express24 skal du også vælge SMS-advisering.

Større varer som ikke kan sendes som normal postpakke

Større og tunge varer, f.eks. møbler, sendes som fragtgods. (En del af vores fragtgods har længere leveringstid end en uge). Du får besked fra fragtmanden, som også aftaler en tid med dig. Varens vægt er oplyst i produktteksten. Hvis vi ikke kan levere hele bestillingen samtidig opdeles fragten. Den sammenlagte fragt bliver dog aldrig mere, end hvis du havde modtaget alle varerne på en gang. Hjemkørsel af større eller tungere varer, se overstående prisliste.

Tvister

Ved tvister, som det ikke er lykkedes os at løse, kan du forsøge at nå frem til en udenretslig tvistbilæggelse. Vi anbefaler at du henvender dig til Center for klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. (Se evt. mere på forbrug.dk). Vi følger altid Forbrugerombudsmandens anbefalinger. Du kan også benytte dig af en online tvistbilæggelsesløsning for klagesager som er tilgængelig på EU-kommissionens hjemmeside: http://ec.europa.eu/odr. Dette er dog mest relevant, hvis du er bosat i et andet EU-land.

For information om hvilke rettigheder du har som kunde, anbefaler vi dig at besøge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside: https://www.forbrug.dk/Raad-og-rettigheder/Ehandel/Nye-Regler.

Support og tilgængelighed

Vores målsætning er at besvare henvendelser via e-mail inden for 24 timer fra vi har modtaget din henvendelse. Tidsfristen gælder dog kun på hverdage og for henvendelser vedrørende køb og ordrer, der allerede er foretaget. I de tilfælde hvor vi ikke besvarer kundens e-mail inden for 48 timer, meddeler vi kunden om forsinkelsen og årsagen til denne. Ved mere komplicerede henvendelser som reklamationer, transportproblemer mv. kan behandlingstiden være længere.

Garantier og service

Transportskade

Jotex erstatter altid transportskadede varer. Kontakt os på tlf. 70 13 02 02 eller e-mail service@jotex.dk.

Manualer

Alle produkter vi sælger skal have en forståelig manual. Hvis et produkt ikke har skandinavisk manual oplyses det i produktteksten.

Øvrigt

Vi tager forbehold for eventuelle trykfejl på fysiske medier.

Send ikke betaling til os pr. brev

Vi kan ikke påtage os ansvaret for penge eller frimærker sendt til os pr. brev. Dette gælder også betaling for restordrer.

Bedrageri

Vi politianmelder alt bedrageri og dataindbrud/hacking samt forsøg på dette. Vi forbeholder os retten til at afvise din ordre eller ophæve dit køb i tilfælde af at vi har grund til mistanke om bedrageri, dataindbrud og/eller andet misbrug af vores site.

Force majeure

Jotex er fritaget for påtale for at undlade at opfylde sin forpligtelse ifølge disse Generelle vilkår, hvis forsømmelsen skyldes udefra kommende omstændigheder, se nedenfor, og denne omstændighed forhindrer, vanskeliggør eller forsinker udførelsen. Fritagende omstændigheder kan være bl.a. myndigheders foranstaltninger eller forsømmelse, ny eller ændret lovgivning, konflikt på arbejdsmarkedet, blokade, brand, oversvømmelse, sabotage eller ulykker af større omfang. I force majeure indgår myndighedsbeslutninger som påvirker markedet eller produkter negativt, f.eks. restriktioner i indikation, advarselstekster, salgsforbud etc.

PERSONDATAPOLITIK

Ellos Group AB, virk. nr. 556217-1925, Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige ("Jotex") behandler personoplysninger i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder EU’s Databeskyttelsesforordning.

Udtrykkene ”vi”, ”vores” og ”os” nedenfor henviser til Jotex.

DATABESKYTTELSESRÅDGIVER (DATA PROTECTION OFFICER)

Jotex har udpeget Magnus Axelsson som databeskyttelsesrådgiver (data protection officer). Databeskyttelsesrådgiverens opgave er blandt andet at overvåge om Jotexs behandling af personoplysninger sker i overensstemmelse med gældende lovgivning. Databeskyttelsesrådgiveren kan kontaktes via dpo@ellosgroup.se

HVILKE PERSONOPLYSNINGER BEHANDLES

De personoplysninger som behandles, er de personoplysninger som du overlader til os og som vi indsamler om dig fra tredjemand.

Personoplysninger, som du overlader til os

Når du foretager et køb, tilmelder dig vores nyhedsbrev, registrerer en brugerkonto, tegner en forsikring, anvender tjenesterne på vores hjemmeside eller vores sociale medier eller når du håndhæver dine rettigheder i henhold til forbrugerlovgivningen, overlader du personoplysninger til os. De personoplysninger, som du overlader, og som vi behandler, kan f.eks. være dit navn, adresse, CPR-nummer, mobil- og telefonnummer samt din e-mailadresse.

Personoplysninger, som vi indsamler hos dig

Når du foretager et køb fra Jotex, når du kontakter os, bruger vores hjemmeside, din brugerkonto eller sociale medier, indsamler vi personoplysninger om dig. Sådanne personoplysninger kan være dit navn, fødselsdato, køn, kontaktoplysninger, kundeoplysninger, IP-adresse, operativsystem, information om den hardware og software du bruger, oplysninger relateret til din kontakt med os såsom optagede lydfiler, oplysninger om dine browser vaner (f.eks. geografisk placering, sessionstid, hvilke eksterne hjemmesider du tidligere har besøgt, hvilke hjemmesider og sociale netværk du besøger hos os, dine interesser og oplysninger om din øvrige brug af vores tjenester og produkter), søge- og købshistorik, hvilke produkter du har besøgt hos os eller lagt i din varekurv, betalingsmetode og kontosaldo samt om du har købt din vare på kredit såvel som din aktivitet på vores hjemmesider og sociale netværk.

Personoplysninger, som vi får fra tredjemand

Jotex kan modtage e-mails og anden korrespondance, der indeholder personoplysninger om tredjeparter og Jotex behandler derfor også disse personoplysninger. Om nødvendigt vil Jotex informere dig som tredjepart om behandlingen.

HVORFOR OG I HENHOLD TIL HVILKET RETSGRUNDLAG BEHANDLER VI DINE PERSONOPLYSNINGER?

Kundeservice og administration af kundeforhold

Vi behandler navn, adresse, mobil- og telefonnummer, e-mailadresse, købshistorik og optagede lydfiler fra din kontakt med os for at kunne yde en god kundeservice samt for at administrere vores kundeforhold med dig. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er, at behandlingen er nødvendig for vores opfyldelse af vores aftale med dig eller for at vi kan gribe ind, før en sådan aftale er indgået, eller vores berettiget legitime interesse i at yde en god service, hvis du ikke er kunde hos os. Vores interesse i at behandle dine personoplysninger til disse formål går forud for din eventuelle interesse i at beskytte dit privatliv.

Såfremt, du ikke overlader ovennævnte personoplysninger, kan vi ikke levere vores produkter til dig eller på anden måde overholde vores forpligtelser over for dig.

Kreditgivning

Vi behandler oplysninger om dig og dit køb for at gøre det muligt for dig at foretage køb på kredit. I den anledning behandler vi dit kundenummer, din købshistorik, kreditoplysninger som f.eks. din tildelte kredit og dit CPR-nummer. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er, at det er nødvendigt for vores opfyldelse af aftalen med dig.

Markedsføring

Vi behandler navne, mobil- og telefonnumre, e-mailadresse, din købshistorik og oplysninger om din anvendelse af sociale medier for at kunne sende nyhedsbreve og kampagnetilbud til dig via e-mail, SMS eller brev. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er dit samtykke, som vi enten modtager, når du registrerer dig som bruger af Jotex eller i forbindelse med dit køb af produkt(er) fra vores sortiment. Du giver dit samtykke ved aktivt at markere et eller flere afkrydsningsfelter på vores hjemmeside. På den samme måde kan du tilbagekalde dit samtykke ved at markere det i afkrydsningsfelterne på vores hjemmeside.

Automatiske afgørelser og profilering

For at udvikle vores produkter, tjenester og tilbud til dig, indsamler vi automatisk oplysninger om dig. Oplysningerne kan være dit navn, fødselsdato, køn, kontaktoplysninger, kundeoplysninger, IP-adresse, operativsystem, oplysninger om den hardware og software du bruger, oplysninger relateret til din kontakt med os, oplysninger om dine browser vaner, søge- og købshistorik, hvilke varer du har besøgt eller føjet til din varekurv, betalingsmetode og kontosaldo, og hvis du har købt din vare på kredit såvel som din øvrige aktivitet på vores hjemmesider og sociale medier. Baseret på resultaterne af analysen af din brugeradfærd (såkaldt profilering) giver vi dig herefter automatisk tilpassede oplysninger i form af annoncer og tilbud, som vi tror, at du vil finde interessante og relevante for dig. Der er på nuværende tidspunkt ingen handlinger omhandlende automatiske afgørelser eller profilering, der i væsentlig grad vil påvirke dig, hverken juridisk eller på anden måde. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er dit samtykke, som vi får enten når du registrerer dig som bruger af Jotex eller i forbindelse med dit køb af produkt(er) fra vores sortiment. Du giver dit samtykke ved aktivt at markere et eller flere afkrydsningsfelter på vores hjemmeside. På den samme måde kan du tilbagekalde dit samtykke ved at markere det i afkrydsningsfelterne på vores hjemmeside.

Statistik

Vi behandler dit kundenummer og andre referencenumre for at lave statistiske opgørelser. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er vores berettiget legitime interesse i at føre statistikker og derigennem udvikle vores forretning. Vores interesse i at behandle dine personoplysninger til dette formål går forud for din eventuelle interesse i at beskytte dit privatliv.

Behandling af klager, returneringer mv.

Vi behandler navn, adresse, mobil- og telefonnumre, e-mailadresse og købshistorik for at kunne håndtere din eventuelle anmodning om at returnere produkter eller gøre dine rettigheder gældende som forbruger mod os vedr. krav om fejl og forsinkelse. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er, at det er nødvendigt for vores opfyldelse af de juridiske forpligtelser, som vi har i henhold til forbrugerlovgivningen.

Regnskabsmæssige formål

Vi behandler oplysninger om transaktionen, som sker mellem dig og Jotex til regnskabsmæssige formål. Vi behandler oplysninger om køb, navn, adresse, mobil- og telefonnumre og e-mailadresse. Det retlige grundlag for vores behandling af dine personoplysninger er, at det er nødvendigt til opfyldelse af vores juridiske forpligtelser.

HVEM VIDEREGIVER VI PERSONOPLYSNINGER TIL, OG HVOR BLIVER DISSE BEHANDLET GEOGRAFISK?

Dine personoplysninger kan blive videregivet til og behandlet af virksomheder, der indgår i Ellos Group koncernen.

Jotex kan også videregive dine personoplysninger til tredjemand. Eksempler som vi kan videregive dine personoplysninger til, er speditører i forbindelse med levering af varer, mediebureauer til distribution af nyhedsbreve, marketingspartnere til markedsføring, kreditrapportering eller indsamlingsbureauer til kreditrapporteringskontrol samt advokatfirmaer til håndtering af juridiske spørgsmål for vores virksomheder. Hvis du foretager et køb på kredit, kan vi eventuelt også videregive dine personoplysninger til Resurs Bank AB. Alle disse aktører er uafhængigt ansvarlige for deres behandling af dine personoplysninger.

Jotex kan muligvis videregive dine personoplysninger til tjenesteudbydere og forretningspartnere, der behandler personoplysninger på vores vegne, såkaldte databehandlere. Vi har aftaler med vores databehandlere for at sikre, at de behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med denne politik for personoplysninger samt i henhold til vores instruktioner.

Jotex kan videregive dine personoplysninger til myndigheder, der kræver, atJotex videregiver sådanne personoplysninger. Jotex kan også videregive dine personoplysninger for at tillade en fusion, erhvervelse eller salg af alle eller dele af Jotexs aktiver.

Som hovedregel behandler Jotex kun dine personoplysninger inden for EU og EØS. Hvis personoplysninger behandles uden for EU og EØS sørger vi for at sikre, at videregivelsen er lovlig og at dine personoplysninger fortsat er beskyttede af de modtagende parter uden for EU/EØS.

HVOR LÆNGE BEHANDLER VI PERSONOPLYSNINGER?

Vi behandler kun dine personoplysninger, så længe behandlingen er nødvendig til opfyldelse af de formål, som oplysningerne er indsamlet eller indhentet til. De samme personoplysninger kan opbevares flere forskellige steder til forskellige formål. Det kan betyde, at personoplysninger der er fjernet fra et system, fordi de ikke længere er nødvendige til opfyldelse af formålet, fortsat kan opbevares i et andet system til andre formål, hvor personoplysninger er nødvendige til opfyldelse af formål.

Personoplysninger, som vi behandler i forbindelse med kundeservice og til administration af dit kundeforhold, behandles i den tid, der er nødvendig for vores opfyldelse af vores aftale med dig, eller så længe vi har en berettiget legitim interesse i behandlingen af personoplysningerne. Optagede samtaler med dig behandles i tre måneder.

Personoplysninger som vi behandler for at muliggøre kreditgivning behandles kun i den tid, der er nødvendig for at vi kan opfylde vores aftale med dig.

Personoplysninger som vi behandler til brug for markedsføring behandles indtil du trækker dit samtykke tilbage, afmelder dig, eller på anden måde beder os om at afstå fra kontakt til dig. I forbindelse hermed vil vi også i videst muligt omfang slette de personoplysninger, vi behandler om dig, der er relaterede til automatiske afgørelser og/eller profilering.

Personoplysninger, som vi behandler for at udføre statistikker, behandles indtil det aktuelle regnskabsmateriale slettet, nærmere bestemt i 7 år.

Personoplysninger, som vi behandler for at opfylde vores juridiske forpligtelser over for dig, f.eks. for at opfylde garanti-, krav- eller annulleringsforpligtelser, vil blive behandlet i den periode, hvor vi har de juridiske forpligtelser efter lovgivningen.

Personoplysninger som vi behandler til regnskabsmæssige formål behandles i syv år i overensstemmelse med gældende regnskabslovgivning.

Dine personlige data kan muligvis opbevares i længere tid end angivet ovenfor, hvis det er nødvendigt for at overholde lovkrav, forordninger eller myndigheders administrative beslutninger.

Dine rettigheder

Når vi behandler dine personoplysninger, har du visse rettigheder i henhold til lovgivningen. Bemærk, at håndhævelse af rettighederne er underlagt visse krav og betingelser i loven (EU’s databeskyttelsesforordning).

Ret til indsigt, adgang, berigtigelse, sletning osv.

Du har ret til vederlagsfrit at anmode om skriftlig information angående hvilke personoplysninger, som vi behandler om dig. Du kan til enhver tid anmode om berigtigelse af forkerte oplysninger, og du kan også have ret til at anmode os om at slette de personoplysninger, som vi har registreret om dig, at få begrænset behandlingen, samt at få en kopi af personoplysningerne.

Hvis din anmodning er grundløs, eller såfremt din anmodning er urimelig, hvis du f.eks. ofte anmoder om indsigt eller sletning af data med korte intervaller mellem dine anmodninger, har vi ret til at afvise din anmodning eller alternativt opkræve et gebyr til dækning af administrationsomkostningerne forbundet med din anmodning.

Ret til dataportabilitet

Du kan have ret til at få udleveret personoplysninger, der vedrører dig og som du har givet os i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format. Du kan have ret til at overføre personoplysningerne til en anden dataansvarlig.

Ret til indsigelse mod direkte markedsføring

Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod, at dine personoplysninger behandles til direkte markedsførings- eller profileringsformål. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine personoplysninger til sådanne formål, bedes du rette henvendelse til os igennem vores kontaktoplysninger, se nedenfor pkt. 7. Vi ophører efterfølgende med at behandle dine personoplysninger til sådanne formål samt sletter dine personoplysninger, forudsat at vi ikke behøver at fortsætte behandlingen af disse personoplysninger til øvrige formål i overensstemmelse med nærværende persondatapolitik.

Klageadgang

Hvis du er utilfreds med den måde hvorpå vi har behandlet dine personoplysninger, kan du rette henvendelse til os igennem vores kontaktoplysninger nedenfor pkt. 7. Du har også ret til at indgive en klage vedrørende vores behandling af dine personoplysninger til:

Datainspektionen (det svenske Datatilsyn)
Box 8114
104 20 Stockholm
datainspektionen@datainspektionen.se

KONTAKTOPLYSNINGER

Du kan kontakte os på følgende måder:

Via e-mail info@jotex.dk
Via telefon: 70 13 02 02
Ved at skrive et brev til Jotex: Jotex AB (Ellos Denmark A/S), Postboks 150, 6400 Sønderborg