Generelle vilkår




Generelt


Hjemmesiden www.jotex.dk stilles til rådighed af Ellos Denmark A/S, CVR-nr 24927814, 501 10 Borås, Sverige (”Jotex”). Med udtrykkene ”vi, vore, vores og os” nedenfor menes Jotex.

For at kunne registrere en brugerkonto hos os, købe produkt(er) via vores hjemmeside skal du være 18 år. Hvis du er under 18 år, skal du have forældres/værges godkendelse. Ved køb af produkt(er) fra vores sortiment, tegning af forsikring gennem os, ansøgning om kredit, registrering af brugerkonto hos os, brug af nogle af vores ydelser på vores hjemmeside og/eller brug af nogle af vores mobiltelefonapplikationer skal du samtidig aktivt godkende vores til enhver tid gældende Generelle vilkår og dermed bekræfte, at de oplysninger du giver om dig selv er korrekte.

Vi forbeholder os retten til at ændre disse vilkår, hvis der er grunde til dette, uden at give dig besked på forhånd. Den version af vilkårene, som du accepterer ved bestilling, gælder for dit køb.




Virksomhedsinfo


Telefon kundeservice:
70 13 02 02


E-mailadresse kundeservice:
customerservice@jotex.dk


Åbningstider kundeservice:
Mandag til fredag: 7:30 - 18:00.


Kontaktformular og vores mest almindelige spørgsmål og svar kan findes i vores FAQ


Adresse kundeservice (ikke til returvarer):
Jotex AB (Ellos Denmark A/S), Postboks 150, 6400 Sønderborg


Adresse til returnering af varer:
Jotex AB, 504 83 Borås, Sverige


Besøksadresse kontor:
Ödegärdsgatan 6, 504 64 Borås, Sverige


CVR/SE-nr:
24927814




Priser og gebyrer


Vores priser og gebyrer kan ændre sig på grund af omstændigheder uden for vores kontrol, såsom væsentligt ændrede råvarepriser, valutaændringer eller ændringer i moms. Alle priser inkluderer moms på 25%. Hvis momsen ændres, forbeholder vi os ret til at justere vores priser og gebyrer med det tilsvarende beløb.



Fragtgebyrer

For alle ordrer tillægges et ekspeditionsgebyr, som er baseret på varerne i din ordre. I mange tilfælde tilbyder vi også tillægstjenester for din bekvemmelighed. I kassen vises, hvilke leveringsmuligheder og hvilke leveringstider, der tilbydes til din bestemte ordre, baseret på varetypen og hvor du bor. Se aktuelle priser nedenfor.



Ekspeditionsgebyr normalpakke:  49,90 DKK


Ekspeditionsgebyr for varer med større vægt eller volumen - hjemmelevering til gadedør/kantsten*:  399 DKK


Instabox normalpakke (tillægsgebyr):  + 40 DKK


Express normalpakke (tillægsgebyr):  + 69 DKK


Express hjem normalpakke (tillægsgebyr):  + 99 DKK


Hjemmelevering normalpakke (tillægsgebyr):  + 199 DKK


Indbæringshjælp vid hjemmelevering for varer med større vægt eller volumen (tillægsgebyr):  + 246 DKK


Returgebyr:  49,90 DKK


Returfragt for varer med større vægt eller volumen (tillægsgebyr):  + 350 DKK


Gebyr for uafhentet pakke:  49,90 DKK



* Levering finder sted ved kantsten, hvis du bor i en villa og til ejendomens ydre dør, hvis du bor i en lejlighed.





Betalingsmåde


Vi bruger Elpy som betalingsløsning, når du handler hos os. Elpy er et mærke, der ligesom Jotex, tilhører Ellos Group. Elpy er et samarbejde mellem Resursbank og Ellos Group med det formål at muliggøre enkle betalinger for alle koncernens virksomheder i en og samme tjeneste. Du vælger, hvordan du vil betale for din ordre og håndterer nemt dine betalinger på elpy.com. I forbindelse med ansøgningen om betaling med faktura eller konto hos os foretages en kreditvurdering for at vurdere din betalingsevne. Der sendes derefter en bekræftelse fra den virksomhed vi samarbejder med. Ved ordrer der overstiger dit tidligere bevilgede maksimumbeløb kan du få bevilget en højere købsgrænse. Der foretages en almindelig kreditvurdering og der bliver genereret en ny bekræftelse. Vi tilbyder disse betalingsmåder:



Kort – betal direkte i kassen

Når du vælger betalingsformen Kort betaler du med dit kreditkort direkte i kassen. Vi bruger 3D Secure og krypterer altid dit kortnummer, hvilket gør dit køb sikkert. Der opkrævet ikke kortgebyrer. Vi modtager Visa og Mastercard. Kortbetalinger håndteres af Ellos AB.



Kort - betaling for ordre med leveringstid over 7 dage

Ved ordre med en leveringstid på 7 dage eller derover, gør vi brug af tokeniserede betalinger. Det vil sige, at for hver betaling der foretages hos Jotex, bliver der sendt et token (en unik kode) til dit pengeinstitut, som vil foranledige at der sker betaling for dit køb. Vi vil først opkræve beløbet fra dit pengeinstitut, når din ordre forlader vores lager og er under levering til dig. Der trækkes ikke større beløb, end det du har godkendt ved din bestilling. I forbindelse med at du gennemfører et køb hos Jotex, vil der blive indsamlet personoplysninger om dig, idet dine kortoplysninger automatisk gemmes i krypteret form. Vi henviser i den forbindelse til vores politik om Personoplysninger.



Faktura – Betal om 14 dage

Med vores gratis 14-dages faktura bliver det nemt at købe, og denne betalingsmetode medfører ingen ekstra omkostninger for dig. Hvis du har valgt at betale dit køb med 14-dages faktura og gerne vil udskyde betalingen, kan du logge på elpy.com og mod et mindre gebyr, vælge at rykke betalingsdatoen enten 10 eller 30 dage ved at klikke på "Betalingsalternativer". Hvis du ikke betaler fakturaen til tiden, får du et rykkergebyr. Fakturaen sendes digitalt via e-mail og SMS. Du kan se flere oplysninger om betalingsmetoden 14-dages faktura under Vilkår for faktura.



Delbetalingskonto – Del betalingen af din ordre op

Hvis du vælger betalingsmetoden Delbetalingskonto, kan du opdele betalingen i op til 36 måneder. Du kan vælge at betale et valgfrit beløb i den følgende måned, og du betaler dit køb i et tempo, der passer dig. Du kan samle alle dine Elpy-køb på samme konto. Debitorrenten er p.t. 29,91% og den nominelle rente p.a. er på 20,28%. Du betaler et administrationsgebyr på 29 DKK/måned. Fakturaen sendes digitalt via mail og sms. Du kan se flere oplysninger om betalingsmetoden Delbetalingskonto under Vilkår for konto.




Leveringmåde


Ved kassen vises leveringsmulighederne, der tilbydes for din ordre, disse varierer afhængigt af typen af varen og hvor du bor. Foretag dine valg af leveringsmetode og sørg for, at dine kontaktoplysninger og adresse er korrekte, inden du accepterer ordren, da disse ikke kan rettes, når ordren placeres. Hvis din ordre er opdelt i flere leveringer, opkræves kun et ekspeditionsgebyr. I tilfælde af leveringsforsinkelse af væsentlig betydning kan købet annulleres. Vi har følgende leveringsmetoder:



Normalpakke

Leveret til dit posthus/pakkeboks. Ekspeditionsgebyret er 49,90 DKK.



Instabox - normalpakke

Din pakke bliver leveret til enhver Instabox for 40 DKK i tillægsgebyr**.



Express - normalpakke

Med Express får du ekstra hurtig levering dit posthus/pakkeboks mod et tillægsgebyr** på 69 DKK. Hvis du afgiver din ordre før 13.00 leveres din pakke næste hverdag (til Bornholm og mindre øer tager det en ekstra hverdag). Bestiller du på andre tidspunkter, får du din pakke inden for 48 timer (Bornholm og mindre øer inden for 72 timer).



Express hjem - normalpakke

For 99 DKK i tillægsgebyr** får du leveringen hjem til din dør om aftenen mellem kl. 18.00 - 22.00 på hverdage mandag-fredag. Denne leveringsmulighed tilbydes kun i Københavnsområdert. Bestil indtil 24.00 til levering næste hverdag. Husk at være hjemme for at modtage leveringen.



Hjemmelevering - normalpakke

Levering finder sted direkte til din dør på hverdage for 199 DKK i tillægsgebyr**. Du får besked via sms.



Hjemmelevering - varer med større vægt eller volumen

Større eller tungere varer leveres altid til dit hjem og kræver, at du bor langs en kørbar vej. Ekspeditionsgebyret er 399 DKK. Hjemmelevering finder sted ved kantsten, hvis du bor i en villa eller til ejendomens ydre dør, hvis du bor i en lejlighed. Hvis du i stedet ønsker at modtage levering med indbæring, koster det i alt 645 DKK (399 DKK + 246 DKK i tillægsgebyr). Indbæring tilbydes til varer, der maksimalt vejer 70 kg. Du får besked via sms og kan vælge dag og tidsinterval for leveringen.




** Udover det almindelige expeditionsgebyr




Fortrydelsesret


Du har 14 dages fortrydelsesret i henhold til gældende lovgivning. Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag du har modtaget din vare, eller får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis. Med få undtagelser har du ret til at åbne emballagen og prøve / undersøge det produkt, du har købt, men kun i det omfang, det er nødvendigt for at bestemme produktets egenskaber og funktion. Fortrydelsesretten gælder stort set alt på vores websted, men ikke specielt tilpassede produkter, dvs. varer, der er fremstillet efter kundens unikkeønsker (for eksempel gardiner efter mål).

Hvis du ønsker at udnytte din fortrydelsesret, skal du give os en tydelig besked inden for 14 dage. Hvis fristen udløber på en lørdag, søndag eller helligdag, forlænges den til den efterfølgende hverdag. Du har herefter 14 dage til at returnere din ordre. For at benytte fortrydelsesret skal du følge returinstruktionerne, som du finder i din levering. Hvis du ikke har returlabel / returetiket, kan du i de fleste tilfælde selv oprette en ny. Log ind på "min ordrehistorik" og vælg "opret returseddel eller opret returlabel" under den valgte ordre. Hvis indstillingen ikke vises, kontakte kundeservice.

Vi beder dig om at returnere din ubrugte vare med alle etiketter intakte i originalemballagen. Hvis emballagen er ubrugelig, er det muligt at pakke med anden tilsvarende emballage. Gem din returkvittering, indtil du er blevet underrettet af os om, at din retur er behandlet, da dette er dit bevis på sendt retur. Hvis du har betalt med Elpys 14-dages faktura, bør du herefter sætte din faktura på pause hos Elpy, indtil din returnering er håndteret af vores returafdeling.

Ved at returnere varen inden for fristen behøver du ikke oplyse os om, at du vil udøve din fortrydelsesret på en anden måde, hvis du ikke ønsker at gøre det. Hvis du vil give os besked på en anden måde, kan du bruge vores vedhæftede fortrydelsesformular, eller udfylde nedenstående standardfortrydelseformular og returnere den til os. Bemærk: Postadresse er ikke til returvarer. Det er dog ikke et krav at du bruger formularen til at kontakte os. Du kan også gøre brug af din fortrydelsesret ved at sende os en utvetydig erklæring om din beslutning om at ophæve købsaftalen enten ved e-mail eller telefon. Du behøver ikke give en grund til fortydelsen men vi henstiller til, at du oplyser navn, adresse og andre relevante oplysninger, fx ordrernummer, varenummer og navnet på produktet i meddelelsen for at undgå fejl og forsinkelser. Bemærk, at det ikke tæller med, når du udøver fortrydelsesretten, hvis du kun undlader at afhente din levering uden at give os en klar meddelelse om dette. Din levering sendes automatisk tilbage til os efter angivet tid, men du vil blive opkrævet et gebyr for uafhentet pakke på 49,90 DKK.




Standard fortrydelsesformular


Til: Jotex AB co Danmark A/S
Postboks 150
6400 Sønderborg
e-mail: customerservice@jotex.dk

-Jeg/vi (*) meddeler herved, at jeg/vi (*) ønsker at gøre fortrydelseretten gældende i forbindelse med min/vores (*) købsaftale om følgende varer (*) /levering av følgende tjenesteydelser (*)

-Bestilt den (*) /modtaget den (*)

-Forbrugerens navn (Forbrugernes navne)

-Forbrugerens adresse (Forbrugernes adresse)

-Forbrugerens underskrift (Forbrugernes underskrifter) (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)

-Dato

(*) Det ikke relevante udstreges

Ved retur tillægges et returgebyr på 49,90 DKK pr pakke, og ved retur af større / tungere varer opkræves der også returfragt på 350 DKK pr pakke.

Hvis du returnerer hele din ordre, refunderer vi hele varens værdi og ekspeditionsgebyret, men ikke tillægsgebyrer for f.eks. ekspreslevering eller inbæring. Hvis du vælger kun at returnere en del af din ordre, refunderer vi ikke ekspeditionsgebyret eller tillægsgebyrer, fordi gebyrerne er uafhængige af, hvor mange varer du bestilte.

Tilbagebetaling sker hurtigst muligt og senest inden for 14 dage efter, at vi modtog din meddelelse om, at du ønsker at udøve din fortrydelsesret. Vi har dog ret til at vente med tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget din retur. Hvis din håndtering af produktet har medført en reduktion i dets værdi eller i tilfælde af manglende eller beskadiget original pap, kan der ske et værditab på varen. Værditabet vurderes fra sag til sag. Tilbagebetalingen foretages via den samme betalingsmetode, som du brugte ved bestilling. Ved tilbagebetaling via kreditkort kan det tage et par ekstra dage, før du ser pengene på din konto på grund af bankens behandlingstid. Visakort 3-5 bankdage og Mastercard op til 30 dage.




Returret


Du har en 30-dages returret, når du handler hos os. Med få undtagelser har du ret til at åbne emballagen og prøve / undersøge det produkt, du har købt, men kun i det omfang, det er nødvendigt for at bestemme produktets egenskaber og funktion. Returretten gælder stort set alt på vores websted, men ikke specielt tilpassede produkter, dvs. varer, der er fremstillet efter kundens unikke ønsker (for eksempel gardiner efter mål).

Returretten udløber 30 dage efter den dag du har modtaget din vare, eller får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis. Vi beder dig om at returnere din ubrugte vare inden for 30 dage med alle etiketter intakte i originalemballagen. Hvis emballagen er ubrugelig, er det muligt at pakke med anden tilsvarende emballage. Gem din returkvittering, indtil du er blevet underrettet af os om, at din retur er behandlet, da dette er dit bevis på sendt retur. Hvis du har betalt med Elpys 14-dages faktura, bør du herefter sætte din faktura på pause hos Elpy, indtil din returnering er håndteret af vores returafdeling.

For at benytte returretten skal du følge returinstruktionerne, som du finder i din levering. Hvis du ikke har returlabel / returetiket, kan du i de fleste tilfælde selv oprette en ny. Log ind på "min ordrehistorik" og vælg "opret returseddel eller opret returlabel" under den valgte ordre. Hvis indstillingen ikke vises, kontakte kundeservice.

Ved retur tillægges et returgebyr på 49,90 DKK pr pakke, og ved retur af større / tungere varer opkræves der også returfragt på 350 DKK pr pakke.

Hvis du returnerer hele din ordre, refunderer vi hele varens værdi og ekspeditionsgebyret, men ikke tillægsgebyrer for f.eks. ekspreslevering eller inbæring. Hvis du vælger kun at returnere en del af din ordre, refunderer vi ikke ekspeditionsgebyret eller tillægsgebyrer, fordi gebyrerne er uafhængige af, hvor mange varer du bestilte.

Tilbagebetaling sker, så snart vi har modtaget returneringen og behandlet den, normalt tager dette omkring 2-3 uger fra den dato, du har sendt returen. Hvis din håndtering af produktet har medført en reduktion i dets værdi eller i tilfælde af manglende eller beskadiget original pap, kan der ske et værditab på varen. Værditabet vurderes fra sag til sag. Tilbagebetalingen foretages via den samme betalingsmetode, som du brugte ved bestilling. Ved tilbagebetaling via kreditkort kan det tage et par ekstra dage, før du ser pengene på din konto på grund af bankens behandlingstid. Visakort 3-5 bankdage og Mastercard op til 30 dage.




Uafhentet pakke


Vi opkræver et gebyr på 49,90 DKK for forsendelser, der ikke afhentes inden for angivet tid. Gebyret svarer til de faktiske omkostninger ved fragt, retur og håndtering.




Bytteret


Ønsker du at bytte en vare, henviser vi dig til at lave en ny ordre via vores hjemmeside.




Sådan returnerer du


Følg returinstruktionerne, som du finder i din levering, de varierer afhængigt af ordretypen. Hvis du ikke har returlabel / returetiket, kan du i de fleste tilfælde selv oprette nye. Log ind på "min ordrehistorik" og vælg "opret returseddel eller opret returlabel" under den valgte ordre. Hvis indstillingen ikke vises, skal du kontakte os på kundeservice via vores kontaktoplysninger øverst på denne side eller via vores kontaktformular under "kundeservice" på vores startside. Hvis du har betalt med Elpys 14-dages faktura, bør du herefter sætte din faktura på pause hos Elpy, indtil din returnering er håndteret af vores returafdeling. Ved retur tillægges et returgebyr på 49,90 DKK pr pakke, og ved retur af større / tungere varer opkræves der også returfragt på 350 DKK pr pakke. Hvis din retur er en klage, eller hvis du har modtaget den forkerte vare, opkræves der ingen gebyrer for retur eller forsendelse.




Reklamation


I helhold til købeloven har du ret til at reklamere fejl på en vare inden for to år, fra den dato du modtog varen, forudsat at fejlet er oprindeligt. En oprindelig fejl kan vise sig senere. Bemærk, at du skal kontakte os angående reklamationen "inden for en rimelig tid" efter det at du opdagede det. Hvis du reklameret inden for to måneder efter at have opdaget fejlen, har du reklameret inden for en rimelig tid. Kontakt os via reklamationsformularen, som du finder under "kundeservice" på vores hjemmeside. Vedlægge billeder af skaden/evt. beskadigede emballage, fortrinsvis taget fra forskellige vinkler. Kundeservice svarer tilbage med forslag til løsning afhængigt af fejltypen. Accepterer du et eventuelt prisfradrag/erstatning som løsning, giver du afkald på fremtidig reklamations- og returret for den specifikt kompenserede fejl. Hvis du ønsker at returnere varen direkte til vurdering uden at kontakte os, skal du følge returinstruktionerne, der fulgte med din levering og angiv den korrekte returkode for beskadigede vare. Hvis du ikke har returlabel / returlabel, kan du i de fleste tilfælde selv oprette nye. Log ind på "mine ordrer" og vælg "Opret returlabel / returetiket her" under den ret bestilling. Hvis indstillingen ikke vises, kan du bestille nye ved at kontakte kundeservice. Når du returnerer en vare er det vigtigt at du gemmer returleveringskvittering, indtil reklamationen er behandlet af os. Har du betalt med Elpys 14-dagen faktura, bør du også sætte din faktura på pause for returnering hos Elpy. Når vi har modtaget det klagede produkt, tager vores returafdeling stilling til reklamationen. For de fleste produkttyper annulleres købet ved godkendt reklamation og tilbagebetaling sker. For enkelte produkttyper som f.eks. elektroniske produkter, sker normalt reparation eller bytte til en ny vare før tilbagekøb, hvis det er muligt. Du kan i nogle tilfælde skulle betale en rimelig kompensation for den brug, du har haft af varen. I dette tilfælde trækkes dette fra tilbagebetalingsbeløbet. Enhver tilbagebetaling vil ske hurtigst muligt, dog senest 30 dage fra det tidspunkt, vi modtog varen fra dig og via samme betalingsmetode, som du brugte ved købet. I tilfælde af en godkendt reklamation er vi ansvarlige for ekspeditionsgebyr, returfragt og ev. tillægsgebyrer for den vare du har reklameret. Hvis din ordre består af flere varer end den, du har sendt til reklamation, refunderer vi ikke ekspeditionsgebyr eller ekstra gebyrer, fordi gebyrerne er uafhængige af, hvor mange varer du har bestilt. Vi står dog selvfølgelig for returfragten. I tilfælde af en afvist reklamation vil produktet blive sendt tilbage til dig.




Transportskader


Hvis der er synlige transportskader ved leveringen, skal du meddele dette til chaufføren, når du tager imod varen og du skal tjekke varen sammen med chaufføren. Chaufføren noterer det på fragtsedlen. Anmeld straks skaden og kontakt os inden for senest 24 timer, så vi kan anmelde skaden til fragtfirmaet. Det er vigtigt, at du pakker produktet ud og inspicerer produktet for at opdage skjulte og synlige skader. Ved anmeldelse af skaden skal vi have billeder af emballagen og selve skaden, helst taget fra forskellige vinkler.




Tilbagebetaling


Hvis du har fortrudt købet på grund af forsinket levering, tilbagebetales der inden for 14 dage. Tilbagebetaling ved returnering eller reklamation sker, så snart vi har modtaget varen og behandlet returneringen/reklamationen. Tilbagebetaling sker via samme betalingsmetode, der blev brugt, da ordren blev foretaget. Hvis du har handlet med 14-dages faktura får du en mail ned et opdateret fakturabeløb eller annullering fra Elpy. Når du har købt med kort, foretages tilbagebetalingen til det samme betalings kreditkort, hvorfra pengene blev trukket fra. Bemærk dog, at det tager et par ekstra dage, før du ser disse på din konto på grund af bankens behandlingstid (Visakort 3-5 bankdage og Mastercard op til 30 dage). Hvis 14-dages fakturaen er indbetalt inden returneringen er behandlet, og du ønsker at få dit tilgodebeløb udbetalt, skal du kontakte Elpy/Resurs Bank på telefon 70 60 25 50.




Tvister


Ved tvister, som det ikke er lykkedes os at løse, anbefaler vi, at du kontakter Center for klageløsning, www.naevneneshus.dk eller Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Vi følger altid deres anbefalinger ved tvister. Du kan også benytte dig af en online tvistbilæggelsesløsning for klagesager som er tilgængelig på EU-kommissionens hjemmeside: http://ec.europa.eu/odr. For information om, hvilke rettigheder du har som forbruger, anbefaler vi, at du besøger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens websted www.forbrug.dk.




Support og tilgængelighed


Vores målsætning er at besvare henvendelser via e-mail inden for 24 timer fra vi har modtaget din henvendelse. Tidsfristen gælder dog kun på hverdage og for henvendelser vedrørende køb og ordrer, der allerede er foretaget. I de tilfælde hvor vi ikke besvarer kundens e-mail inden for 48 timer, meddeler vi kunden om forsinkelsen og årsagen til denne. Ved mere komplicerede henvendelser som reklamationer, transportproblemer mv. kan behandlingstiden være længere.




Øvrigt



Gavekort

Vi sælger ikke gavekort i øjeblikket. Har du allerede et eksisterende gavekort, er det naturligvis stadig gyldigt i 3 år fra købsdatoen.



Bedrageri

Vi politianmelder alt bedrageri og dataindbrud/hacking samt forsøg på dette. Vi forbeholder os retten til at afvise din ordre eller ophæve dit køb i tilfælde af at vi har grund til mistanke om bedrageri, dataindbrud og/eller andet misbrug af vores site.



Farvegengivelse mv

Da forskellige skærme og individuelle skærmindstillinger påvirker farvegengivelsen, kan vi ikke garantere, at varernes farvetoner matcher de viste billeder, når du som forbruger besøger vores onlinebutik. Vi forbeholder os ret til at foretage tryk- og skrivefejl.



Elretur

Alt udtjent elektrisk og elektronisk udstyr skal indsamles til genanvendelse for miljøets skyld. Er du usikker på hvilke produkter som omfattes og hvor du kan aflevere dem, så gå ind på: www.elretur.dk eller din kommunes hjemmeside under genbrugsstationer.



Send ikke forskud

Vi er ikke ansvarlige for penge, checks eller frimærker sendt med breve.




Force majeure


Jotex er fritaget for påtale for at undlade at opfylde sin forpligtelse ifølge disse Generelle vilkår, hvis forsømmelsen skyldes udefra kommende omstændigheder, se nedenfor, og denne omstændighed forhindrer, vanskeliggør eller forsinker udførelsen. Fritagende omstændigheder kan være bl.a. myndigheders foranstaltninger eller forsømmelse, ny eller ændret lovgivning, konflikt på arbejdsmarkedet, blokade, brand, oversvømmelse, sabotage eller ulykker af større omfang. I force majeure indgår myndighedsbeslutninger som påvirker markedet eller produkter negativt, f.eks. restriktioner i indikation, advarselstekster, salgsforbud etc.




Disse vilkår blev opdateret: 31.01.2024